آژانس: فعالیت‌های ایران در پارچین ادامه دارد
نوشته شده توسط : lsdf

نگرانی آژانس از احتمال نظامی بودن برنامه هسته ای ایران

در آستانه اجلاس شورای حکام آژانس، یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید آژانس نگران ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران است.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از نشست امروز شورای حکام در یک کنفرانس خبری این آژانس گفت که اطلاعات موثقی در دست دارد که نشان می دهد فعالیت‌هایی که آژانس پیش تر در مورد آنها ابراز نگرانی کرده بود، در منطقه نظامی پارچین در ایران ادامه دارد.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، پنجم مارس (۱۵ اسفند) در وین برگزار شد.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله محورهای مورد بحث در این نشست بود.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای نشست شورای حکام در وین گفت که این آژانس "همچنان نگرانی‌هایی جدی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران دارد."

او گفت که مذاکرات با ایران به توافق برای "حل‌وفصل تمام مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران" منجر نشده است.

او اضافه کرد: "با وجود درخواست آژانس، ایران به کارشناسانش در تهران اجازه بازدید از سایت پارچین را نداده است."

بعضی دیپلمات ها به محمد امینی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین گفته اند که با وجود این انتقادها، احتمال اینکه شورای حکام فعلا قطعنامه ای در محکومیت ایران صادر کند زیاد نیست.

به گفته این دیپلمات ها، شورای حکام احتمالا موضوع "تخلفات" احتمالی ایران را هم فعلا به شورای امنیت ارجاع نخواهد کرد.

آقای آمانو در جلسه شورای حکام گفته بود که از ماه نوامبر تاکنون، ایران فعالیت‌های خود را در بخش غنی‌سازی اورانیوم گسترش داده است و "سه برابر شدن تولید اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۰ درصد در ایران" از جمله تغییرات در روند فعالیت‌های ایران از زمان ارائه آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بوده است.

به گفته آقای آمانو در این مدت، "ایران چهار آبشار هسته‌ای را برای اولین‌بار در فردو راه‌اندازی کرده؛ فعالیت ۱۵ آبشار اضافی دیگر در نطنز آغاز شده؛ در اصفهان صفحه‌های سوخت تولید و نصب می‌شود که در رآکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده خواهد بود و تولید میله‌های سوخت برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی هسته‌ای ایران نیز آغاز شده است."

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو ماموریت جداگانه در ماه‌های ژانویه و فوریه گذشته برای گفت‌وگو با مقامات ایران به تهران رفته‌اند و انتظار می‌رود که نتایج این دو ماموریت آنها، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه، پنجم مارس، ارائه شود.

پیش از این هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این دو ماموریت در پاسخ دادن به پرسش‌های مطرح درباره برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز ایران، ناموفق بوده است.

با این حال، آقای آمانو روز دوشنبه، پنجم مارس، اضافه کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوبی سازنده به مذاکره با ایران ادامه می‌دهد و "حل و فصل تمام مسائل حل نشده، به طور مشخص مسائل مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، و نیز کسب اطمینان هرچه سریع‌تر از ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای این کشور" موضوع‌های اصلی مورد توجه این آژانس است.

گزارش شده است که نمایندگان آمریکا و متحدان این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال رایزنی با روسیه و چین بوده‌اند تا حمایت آنها را برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران کسب کنند.

کشورهای غربی همواره ایران را متهم کرده‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای خود را با اهداف نظامی دنبال می‌کند و در عین حال، مانع تحقیقات در این باره می‌شود.

مقامات ایران این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند که برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است.





:: برچسب‌ها: خانه , جشنواره ,
:: بازدید از این مطلب : 587
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: